سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درس و فراگیری دانش، مایه باروری شناخت است . [امام صادق علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :18
بازدید دیروز :1
کل بازدید :33382
تعداد کل یاداشته ها : 30
103/2/14
3:1 ع
موسیقی

عوامل مؤثر در افزایش

 تمرکز

 

سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد

آن چه خود داشت زبیگانه تمنّا می کرد

آدمی در هر کاری به ویژه در امر یادگیری تحصیل ، مستلزم داشتن ذهنی باز و بدون دغدغه از مشکلات و مسائل زندگی است . بدون تمرکز هیچ کاری به شکل مطلوب صورت نخواهد گرفت و در صورت انجام گیری زمان زیادی را از شما خواهد گرفت و نتیجه نیز مطلوب نخواهد بود . در اینجا دو عامل موثر در افزایش تمرکز ذهنی را مورد بحث قرار می دهیم .

 عوامل درونی «روحی»

این عوامل شامل خوشحالی زیاد ، تالمات روحی ، اندوه ، خشم ، بی حالی ، چرت زدن ، پریشان حالی ، فشارهای روحی ، نگرانی در موارد شخصی ، خیال پردازی و ... است . هر یک از این حالات ، موجب پراکندگی ذهنی و عدم آمادگی لازم برای یادگیری می شود ، لذا قبل از هر کاری باید هر مسأله ای که فکر و اندیشه را به خود مشغول می کند و فرد را دچار پراکندگی ذهن می سازد از خود دور کرد تا در سایه ی محیطی مناسب و مطلوب ، مطالعه ای هدفمند و مفید داشته باشیم . یکی از راه های مقابله با این عوامل این است که به هنگام مطالعه یک تکه کاغذ کنار خود داشته باشید که هر گاه مطلب یا مشکلی ذهن شما را مشغول کرد آن را به اختصار روی کاغذ بنویسید و  در صورت امکان بعد از مطالعه به آن  رسیدگی کنید . اگر مشگل حاد بود بهتر است مطالعه نکنید و پس از فارغ شدن از مشکل دوباره با برنامه درسی پیش بروید و با خیال راحت مطالعه کنید .

عوامل بیرونی «جسمی»

عوامل بیرونی ، عواملی که حواس ما را تحت الشعاع قرار می دهد و موجب بر هم خوردن تمرکز می شود .

عواملی از قبیل مناسب نبودن امکانات ، مطالعه ، درجه حرارت محیط و ... که موجب به هم خوردن سیستم جسمی شده و در نتیجه مطالعه را مختل می کند .

بهترین راهکار برای رفع این گونه مشکلات ، مطالعه در فضای آرام است و همچنین افراط نکردن در خوردن و آشامیدن و مصرف نکردن داروهایی که موجب ایجاد اختلال در روند مطالعه می شوند . نزدیک شدن به خدا ، معاشرت با دوستان موفق ، هدف دار بودن ، استفاده از تغذیه سالم ، دور نشدن از ورزش و پرهیز از ناهنجاری ها بهترین روش برای موفقیت است . پس مراقب سلامتی خود باشید زیرا "عقل سالم در بدن سالم " پرورش می یابد.